Tuesday, April 27, 2010

Suami yang ideal

Suami Yang Ideal

Disusun oleh : MUHAMMAD ARIFF

Suami yang ideal ialah suami yang selalu mentaati perintah Allah dan menjauhi segala larangan-Nya. Selalu menjaga hubungan dengan isterinya serta melaksanakan tanggungjawab sesuai dengan kemampuannya. Antara sifat-sifat suami yang ideal ialah :

1. Dalam menjalinkan hubungan dengan isterinya, dia bersifat lemah-lembut, menghargai serta memuliaknnya.

Firman Allah SWT bermaksud : “Dan bergaullah dengan mereka secara patut. Kemudian bila kamu tidak menyukai mereka (maka bersabarlah) kerana mungkin kamu tidak menyukai sesuatu. Padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak.” (An Nisa’ : 19)

Rasulullah SAW merupakan contoh teladan yang harus kita ikuti. Baginda telah menunjukkan pedoman-pedoman tersebut untuk umatnya. Kerana baginda adalah orang yang melayahi keluarganya dengan cara yang terbaik.

Sabda Rasulullah SAW : “Sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap keluargamu, dan aku adalah yang terbaik daripada kamu terhadap keluargaku. Orang yang memuliakan kaum wanita adalah orang yang mulia, dan orang yang menghina kaum wanita adalah orang yang tidak mempunyai budi pekerti.” (Riwayat Abu Asakir)

Suami yang baik, jika berkat-kata kepada istrinya dengan lemah lembut, bahasa yang sopan serta adab yang dituntut oleh Islam. Kerana sifat ramah-tamah suami terhadap isteri tersebut akan mmbuat hati isteri sentiasa gembira. Sebagai manusia ia juga mengharapkan penghargaan dan belaian kasih sayang. Bagi wanita yang telah berkahwin maka suamilah tempat mereka mendapat kasih sayang dan kecintaan tersebut.

2. Suami yang ideal adalah suami yang selalu membimbing isterinya kepada yang baik. Selalu menghiburkan hati isterinya dengan cara berbincang-bicang apabila dia menghadapi masalah. Menghargai setiap pendapat dan cadangan yang diberikannya walaupun tidak sesuai dengan yang kita harapkan. Kadangkala kita mampu menghargai pandangan orang lain, tetapi jika cadangan tersebut datang dari isteri sendiri, kita tidak mahu menerimanya bahkan menyakahkannya serta memperkecil-kecilkannya.

3.Suami teladan adalah suami yang menganggap isterinya sebagai kekasih dan sebagai sahabat. Tidak mudah cemburu, kecuali kalau isterinya melanggar ketentuan agama. Kerana sikap cembura yang berlabihan itu akan mengikis rasa cinta yang ada di dalam diri kita. Suami harus mempunyei keyakinan dan menaruh kepercayaan kepada isteri. Suami yang bertanggungjawab menjaga harga diri dan kehormatan isterinya. Cemburu yang tidak mempunyai alasan akan dibenci oleh Allah SWT.

Rasulullah SAW bersabda ertinya : “Sesungguhnya di antara sekian banyak cemburu, ada cemburu yang dibenci Allah Azza Wajalla, iaitu cemburu laki-laki terhadap isterinya tanpa alasan.” (Riwayat Abu Daud, An Nasa’i dan Ibnu Majah)

4.Suami yang bijaksana adalah suami yang sanggup menjadi pemimpin dalam rumahtangga. Pemimpin dalam rumahtangga bertujuan untuk mententeramkan hidup keluarga, memberikan perlindungan dan bantuan terhadap isteri dan anak-anak, tetapi bukan sebaliknya iaitu untuk kepentingan diri sendiri.

Sikap-sikap suami di atas inilah membuatkan suami dihormati, dipandang mulia dan dikasihi isteri. Inilah yang akan membuatkan kasih sayang antara suami isteri akan terjalin erat.

1 comment:

  1. Susahnya nak mencari bakal suami macam ni skrg..apakah telah pupus lelaki sebegini...

    ReplyDelete