Tuesday, April 27, 2010

Pakaian Wanita Muslimah

Kitab Halal Dan Haram Dalam Islam (edisi terhad) terjemahan Syed Ahmad Semait, hasil karangan Dr. Yusuf Al-Qardhawi telah membahaskan tajuk tentang Pakaian Wanita Muslimah, di mana tajuk ini mungkin ada yang telah mengetahuinya apakah isi kandungannya dan mungkin ada yang terlepas pandang tentang kepentingannya kepada wanita muslimah pada zaman ini. Pada zaman ini, ramai wanita yang bertudung khususnya, tidak menunjukkan ciri-ciri seorang muslimah kerana di dalam bertudung ada kriteria-kriteria yang perlu difahami. Begitu juga halnya dalam bab berpakaian. Apakah kriteria-kriterianya, bagaimanakan ukurannya dan bagaimanakah cara-cara pemakainnya yang mungkin ada sesetengah dari kita terlepas pandang tentang kepentingannya dan keistimewaannya. Semoga apa yang dipaparkan ini akan memberi kesedaran kepda semua muslimah tentang topik ini.

Di sini saya sertakan petikan dari tajuk Pakaian Wanita Muslimah dari buku tersebut (halaman 137-138):

Pakaian Wanita Muslimah

Islam telah mengharamkan wanita memakai pakaian yang ketat yang boleh merupakan bentuk badan, atau yang nipis yang boleh menampakkan apa yang di balik pakaian itu, ataupun pakaian yang menelanjangkan sesetengah badan, khususnya tempat-tempat sulit yang boleh menimbulkan fitnah diri kepada lelaki asing, seperti tetek, peha, punggung dan seumpamanya.

Terdapat di dalam Hadis sahish daripada Abu Hurairah r.a katanya: Telah berkata Rasulullah s.a.w:

صِنْفَانِ مِن أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا: قَوْمٌ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ البَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاٍسِ، وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلاَتٌ رُؤُوسُهُنَّ كَأسْنِمَةِ البُخْتِ المَائِلَةِ، لاَ يَدْخُلُونَ الجَنَّةَ وَلاَ يَجِدْنَ رِيحَهَا، وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِن مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا.

(رواه مسلم)

“Ada dua golongan dari ahli neraka yang aku belum pernah melihat mereka, iaitu suatu kaum yang membawa cambuk seperti ekor lembu, mereka memukul orang dengannya (yakni penguasa yang kejam), dan wanita-wanita yang berpakaian semi bogel, yang menarik orang melakukan maksiat, di samping dia sendiri maksiat pula, kepalanya meninggi lonjong seperti bonggol unta, mereka ini tidak dapat memasuki syurga, tidak dapat mencium bau syurga, padahal bau syurga itu dapat dicium dari jauh perjalanan sekian dan sekian...” (Riwayat Muslim)

Dikatakan kepadanya berpakaian bogel, kerana pakaian yang dipakainya tidak berfungsi menutup tubuhnya kerana terlalu nipis dan jarang sehingga pakaian itu menampakkan bentuk tubuh yang di balik pakaian itu, sebagaimana kebanyakan pakaian-pakaian wanita pada zaman ini.

Bonjol unta itu adalah tulang tinggi di tengkuknya, yang dieserupakan kepada wanita itu dengan bonjol itu, kerana ditinggikan rambutnta ke atas kepala. Seolah-olah Nabi s.a.w telah melihat di belakang ghaib apa yag akan berlaku pada zaman ini, di mana dikhususkan tempat-tempat istimewa yang dikena dengan nama salon-salon rambut, di mana kaum wanita datang kepadanya untuk mendandan rambut dan mencantikkannya dengan bermacam-macam cara dan fesyen, yang membentukkan rambut mereka itu pula ialah kaum lelaki yang meminta upahnya yang mahal atas kerja yang dilakukannya.

Bukan itu sahaja, malah setengah-setengah kaum wanita tidak mencukupi dengan apa yang diberikan Allah dengan rambut cantikyang tabi`i, yakni semula jadi, tetapi mereka membeli pula rambut-rambut sintatik yang palsu untuk disambungkan dengan rambut yang dikepalanya, supaya kelihatan rambut itu lembut berkilat-kilat cantik supaya dilihat orang asing menarik dan terpikat hati.

Terus menghairankan dari perkara Hadis ini, bahwa dia telah mengikat antara pencengkam politik dengan issu kerendahan moral, dan hal ini tepat sekali menunjukkan apa yang berlaku sekarang ini,di mana orang-orang yang terlibat dalam kekuasaan politik sentiasa mempengaruhi rakyat jelata dalam sekendal-sekendal nafsu berahi yang membangkitkan syahwat serta memperniagakan moraliti diri dengan habuan dunia yang melalaikan manusia dan permasalahannya yang umum.

No comments:

Post a Comment